پایگاه مطالب علمی

وبلاگ دکتر مصطفی پارسا

پایگاه مطالب علمی

وبلاگ دکتر مصطفی پارسا

پایگاه مطالب علمی

مسئول وبلاگ: دکتر مصطفی پارسا

محبوب ترین مطالب

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

نابغه ی فیزیک

۲۰
ارديبهشت


«توماس یانگ» در 13 ژوئن 1773 در «سامرست» انگلیس به دنیا آمد. او به «یانگ اعجوبه» معروف شد. زیرا در 2 سالگی خواندن را یاد گرفت و در هشت سالگی به تنهایی به آموختن ریاضی پرداخت. وی در 9 سالگی شروع به یادگیری زبان های فرانسوی، ایتالیایی، عبری، عربی و فارسی کرد؛ به طوری که در 14 سالگی این زبان ها را می دانست.
یانگ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته پزشکی به پایان رساند و در انستیتوی سلطنتی لندن مشغول به کار شد. او مطالعات خود را بر روی ساختمان چشم و ماهیت نور متمرکز کرد و اولین تئوری خود را درباره تطابق در بینایی مطرح نمود. 

از کارهای دیگر یانگ، مطالعه بر روی نیروی کشش سطحی مایعات و نیز نیروی کشش در جامدات است. به دلیل کارهای علمی او در این مورد، ضریب کشسانی موسوم به « مدول یانگ » را به نام او انتخاب کرده اند.

  • مصطفی پارسا مقدم

به لیمو و خواص آن

۱۹
ارديبهشت


برگ ها بخش دارویی این گیاه هستند و بویی شبیه لیمو دارند. پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر، طعم آن تند و کمی تلخ است. از به لیمو در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می شود بعلاوه در تقویت حافظه و ایجاد آرامش نیز مفید است. همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. اسانس به لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش بوده و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می شود.
در بیماران دچار نارسایی کلیوی و همچنین در دوران آبستنی و شیردهی باید از مصرف زیاد به لیمو اجتناب کرد. استفاده موضعی به لیمو ممکن است باعث حساسیت پوستی شود. برگ و اسانس به لیمو را باید دور از نور، در جای خنک و سربسته نگهداری کرد. 
نوشیدن دم کردهٔ گیاه به‌لیمو به صورت چای طرفداران زیادی دارد.

  • مصطفی پارسا مقدم

محبت بی چون و چرا

۱۹
ارديبهشت


معمولا افرادی که میل به بذل محبت بیش از حد به دیگران دارند، در مقابل افرادی قرار می‌گیرند که عشق خود را ازآنها دریغ می‌کنند زیرا محبت سالم وقتی درست به کار نمی‌رود خیلی زود به محبت ناسالم تبدیل می‌شود و وقتی فردی بدون درخواست، توجه زیادی می‌بیند ارزشی برای آن قائل نمی‌شود. افرادی که بیش از حد محبت می‌کنند از موضوعی هراس دارند؛ هراس از تنها شدن، از اینکه کسی آنها را دوست نداشته باشد، هراس از اینکه ارزشمند به نظر نرسند، خیلی زود فراموش شوند و...؛ بنابراین آنقدر محبت می‌کنند تا تنها نشوند، حال آنکه اینگونه نخواهد بود. در واقع موضوع عشق و دوست داشتن بی‌تناسب- که معمولا در زنان بیشتر دیده می‌شود- نشانه افکار، احساسات و رفتارهای بیمارگونه است؛ البته بسیاری از این افراد در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که مشکلات زیادی داشته و رنج زیادی تحمل کرده‌اند اما در مواردی هم اینگونه نبوده و مشکل بعدا به وجود آمده است. با بررسی این افراد به ماهیت محبت بیش از اندازه بیشتر پی می‌بریم و درمی‌یابیم که تجارب دوران کودکی آنها تا چه‌حد می‌تواند بر رابطه‌هایشان تاثیر بگذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان دچار محبت‌کردن‌های بی‌تناسب به دیگران، به ویژه به همسرانشان می‌شوند و این شاید به این خاطر باشد که مردها به دلایل گوناگون و از جمله عوامل فرهنگی بیشتر می‌توانند از خود حمایت کرده و با پرداختن به جنبه‌های بیرونی زندگی، دردهای درونی خود و تجارب مخرب دوران کودکی را تعدیل کنند. آنها با غرق‌شدن زیاد در کار یا سرگرمی‌های گوناگون بیشتر می‌توانند از رنج‌های گذشته خود فاصله بگیرند اما زنان اغلب کمبودها و تجربه‌های مخرب خود را در روابط‌شان نشان می‌دهند.

  • مصطفی پارسا مقدم

سخنی تازه

۱۹
ارديبهشت

کاش در کتاب قطور زندگی سطری باشیم ماندنی نه حاشیه از یاد رفتنی

  • مصطفی پارسا مقدم

پدر

۱۲
ارديبهشت



فرقی نمی کند چطور بودنش, 

دور یا نزدیک بودنش, پیر و جوان بودنش, خندان و اخمو بودنش ..

همین که هست

دلگرمی من را کافیست ....

صدای گامهای پدر به من آرامش میدهد

حتی زمانی که با صدای عصایش همخوانی میکنند

دوستت دارم ای مهربان، پر صلابت، پــــــــــــدر


  • مصطفی پارسا مقدم

داداش یعنی

۰۹
ارديبهشت



داداش یعنی اون جمله های ساده و بی منظوری که میگی و خیالت راحته که ازش هیچ سوء تعبیری نمی شه.
داداش یعنی یه دل اضافه داشتن برای اینکه بدونی هر بار دلت می گیره یه دل دیگه هم دلتنگ غمت می شه.
داداش یعنی وقت اضافه ... یعنی تو همیشه عزیزی حتی توی وقت اضافه.
داداش یعنی تنهایی هامو می سپرم دست تو چون شک ندارم می فهمیش ...
داداش یعنی یه راه دو طرفه٬ یه قدم من، یه قدم تو ... اما بدون شمارش و حساب و کتاب.
داداش یعنی من از بودنت سربلندم نه سر به زیر و شرمنده.
داداش یعنی زندگی

  • مصطفی پارسا مقدم

سخنی تازه

۰۹
ارديبهشت

آنکه خود را به امور کوچک سرگرم می‌کند چه بسا که توانایی کارهای بزرگ را ندارد. 

  • مصطفی پارسا مقدم