پایگاه مطالب علمی

وبلاگ دکتر مصطفی پارسا

پایگاه مطالب علمی

وبلاگ دکتر مصطفی پارسا

پایگاه مطالب علمی

مسئول وبلاگ: دکتر مصطفی پارسا

محبوب ترین مطالب

بوهای دوست داشتنی

دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۰۸ ق.ظ


بوی قورمه‌سبزی، بوی کباب، عطر برنج ایرانی، بوی سوپ، این بوها به تنهایی می‌توانند ما را گرسنه کنند و حس خوشایندی در ما ایجاد می‌کنند، چرا؟ یک دلیل ساده این است که بوهای دوست‌داشتنی غذاها برای ما یادآور خاطره‌های دوست‌داشتنی‌تری هستند که از این غذاها داریم. ممکن است بوی برنج ایرانی شما را یاد دست‌پخت مادربزگتان بیندازد، بنابراین تنها این بو کافی است که شما را یاد خاطره‌های خوش دوران گذشته بیندازد و از آن لذت ببرید. گاهی هم خاطره مربوط به شخص خاصی نیست، اما ممکن است یک بار در حالی که خیلی گرسنه بودید غذایی بخورید (که شاید فوق‌العاده هم نبوده باشد) که از شدت گرسنگی بسیار برای شما لذت‌بخش باشد و بعد از آن هر گاه بوی این غذا را احساس کنید، حس خوبی خواهید داشت. بوهای خوش حال ما را بهتر می‌کنند و اگر این بو تداعی‌کننده خاطره‌ای خوشایند برای فرد باشد احساس لذت و نشاط در فرد بیشتر هم خواهد شد، پس هرگز بوها را فراموش نکنید. اگرچه خیلی از ما توجه چندانی به بوها نداریم اما یکی از راه‌های بسیار موثر برای ایجاد یک فضای خوشایند و شادی‌بخش استفاده از بوها و عطرهای خوشایند است. بوهایی که باعث لذتتان می‌شوند را شناسایی کنید و زمانی که به آنها نیاز دارید از آنها استفاده کنید. مثلا بعد از یک روز پرمشغله، هنگامی که موزیک مورد علاقه‌تان را گوش می‌دهید و خودتان را مهمان یک نوشیدنی خوش‌طعم کرده‌اید، با یک بوی خوشایند، لذتتان را دوچندان کنید. به این ترتیب حس چشایی، شنوایی و البته بویایی هرکدام تجربه خوشایندی را برای شما به ارمغان خواهند آورد که ترکیب آنها حال شما را خیلی خوب می‌کند.


چرا مردها عاشق بوی غذا هستند؟


هیچ مردی نیست که از احساس بوی خوش غذا وقتی تازه به خانه رسیده است به وجد نیاید (البته خانم‌ها هم از این بو لذت می‌برند) دلیل آن شاید بیشتر جنبه فرهنگی داشته باشد چراکه در فرهنگ ما اغلب خانم‌ها مسئولیت تهیه غذا و آشپزی را در خانه برعهده دارند و مردها در دوران‌های مختلف زندگی عادت کرده‌اند مادر و بعدها همسرشان برای آنها آشپزی کند و این بو برای آنها به نوعی تداعی‌کننده پناهگاه امنی است که بعد از یک روز پرمشغله به آن پناه می‌برند.



  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۲/۱۸
  • ۳۷۲ نمایش
  • مصطفی پارسا مقدم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی