پایگاه مطالب علمی

وبلاگ دکتر مصطفی پارسا

پایگاه مطالب علمی

وبلاگ دکتر مصطفی پارسا

پایگاه مطالب علمی

مسئول وبلاگ: دکتر مصطفی پارسا

محبوب ترین مطالب

تاثیر نگاه کردن بر چهره مادر

جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۳۲ ب.ظ

مادران جایگاه بسیار ویژه‌ای در قلب کودکان خود دارند، اما آخرین تحقیقات نشان می‌دهد جایگاه مادران در مغز فرزندانشان نیز بسیار با اهمیت و منحصر به فرد است.
دانشمندان کشف کردند زمانی که یک فرد بزرگسال به چهره مادرش نگاه می‌کند، پاسخ بسیار قوی‌تری در مغز او به نسبت زمانی که او به چهره یک فرد غریبه و حتی هنگامی که به چهره پدرش نگاه می‌کند در مغز او به وجود می‌آید.
این محققان با استفاده از عکس‌برداری به روش ام.آر.آی میزان فعالیت مغزی را در بین تعدادی از داوطلبان و در هنگامی که آن‌ها به تصاویر والدین خود، افراد غریبه و خوانندگان و افراد مشهور نگاه می‌کردند اندازه گیری کردند.
دانشمندان متوجه شدند زمانی که افراد به چهره مادر خود نگاه می‌کنند قسمت‌های خاص و کلیدی از مغز آن‌ها فعال می‌شود که مرتبط با احساسات و قوه ادراک است.
این یافته‌ها نشان می‌دهد مادران احساسات و پاسخ‌های ادراکی بسیار پیچیده و ماندگاری در مغز فرزندان خود تولید می‌کنند که همین عامل باعث وجود روابط بسیار نزدیک بین آن‌ها و فرزندانشان می‌شود.
نگاه کردن به چهره مادر تغییرات خاصی را در مغز انسان به وجود می‌آورد که می‌تواند به ارتباط و صمیمیت بین آن‌ها و مادر بینجامد. این ارتباط در سال‌های اولیه زندگی و حتی در هنگام بزرگسالی نیز همراه انسان باقی می‌ماند.
البته تصویر پدر نیز پاسخ قدرتمندی در بخش‌هایی از مغز به وجود می‌آورد که مرتبط با احساسات و علاقه است، اما این فعالیت‌ها در مقایسه با تصویر مادر بسیار کم‌تر است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۲/۱۵
  • ۲۶۰ نمایش
  • مصطفی پارسا مقدم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی